Obiceiuri şi credinţe de Lăsata Secului la aromâni

 
 
• Cu o săptămînă înainte de Lăsata Secului oamenii mănîncă de dulce atît miercuri cît şi vineri.
• Oamenii nu pot intra în post certaţi.
• Duminica de Lăsata Secului oamenii se duc la biserică. La întoarcerea de la biserică taifa soacrei mici merge în vizită la soacra mare ducîndu-i smochine şi stafide. Femeile îşi cer iertare una alteia şi se sărută pe gură.
• În seara de Lăsata Secului se strîng mai multe familii la o casă ca să petreacă. Cei certaţi se împacă spunînd:
L’eartă Dumn’ l’eartă,
Tată-tu şi mă-ta.
Ţi ştim,
Ţi nu ştim.
Paşti hârioşi.
 
Sursă foto: Битола стари фотографии (Fotografii Vechi Bitolia)
 [Sursă foto: Битола стари фотографии (Fotografii Vechi Bitolia)]
 
• La petrecerea care are loc în seara de Lăsata Secului tinerii fac mătănii în faţa celor bătrîni şi sînt răsplătiţi cu bani şi binecuvîntaţi. Cu aceeaşi ocazie se bate halviţa.
• În ajun de Lăsata Secului bărbaţii trag cu puşca şi cu pistoalele pentru binele sămănăturilor.
• De Lăsata Secului cei tineri merg în vizită la cei mai în vîrstă. Le sărută mîna. Acolo cei invitaţi mănîncă baclavale, sarailii, dulceaţă iar bărbaţii beau vin.
• Este foarte grav ca o familie să mănînce singură în ziua de Lăsata Secului.
• În ziua de Lăsata Secului familia se reunea la părinţi sau la un frate mai mare ca să bată halviţa. Ordinea în care se bătea halviţa era de la cel mai tînăr la cel mai bătrîn.
• Cînd se bate hasca (halviţa sau un ou fiert) nu este voie să atingi alimentul cu mîna.
• De Lăsatul Secului nu se făceau Arachi sau Liyuciari. Mascaţii umblau numai de Anul Nou.
• Toată săptămîna de Lăsata Secului oamenii se mascau. Uneori se masca familia întreagă şi pleca în vizite la rude.
• De Lăsata Secului bărbaţii se mascau, obiceiul numindu-se Cuconii, Căpitănadzl’i, Ievzunii, Muscopule sau Carnaval.
• De Lăsata Secului bărbaţii se făceau căpitani iar femeile se îmbrăcau în „muscopule.” Hainele femeilor nu erau improvizate, ele erau o variantă de port mai veche care era păstrată anume pentru acest obicei.
• Femeile mascate, numite „muscopule” erau socotite ciobăniţe.
• Şi grecii obişnuiau să se mascheze de Lăsata Secului. Se întîmpla de multe ori ca într-o ceată de mascaţi să fie atît greci cît şi aromâni.
• De Lăsata Secului bărbaţii se îmbrăcau în căpitani, adică în portul bătrînesc purtat pînă la sfîrşitul secolului XIX, costumele de femei erau şi mai vechi. Nici unul dintre informatori nu-şi mai amintesc cum erau costumele de femei.
• O ceată de căpitănadzi avea doi bărbaţi care interpretau rolul de mangă. Manga se îmbrăca în haine negre bărbăteşti, purta o perucă neagră cu părul lung iar în mînă avea un iatagan sau o cravaşă. Rolul lor era să apere muscopulea de alţi căpitănadzi care încercau s-o fure. Muscopulea era îmbrăcat în haine făcute anume şi care se păstrau de la un an la altul. Spre deosebire de portul aromân femeiesc costumul de muscopule era de culoare deschisă. Mascaţii colindau duminică de la casă la casă, iar luni făceau o petrecere cu banii şi alimentele adunate.
• De Lăsata Secului bărbaţii se mascau. Unul se făcea damă şi altul cavaler. Bărbaţii purtau fustanele, chimire late şi multe podoabe de argint. În jurul gîtului mascatul purta lanţuri cu iconiţe de argint (Sf. Gheorghe, Sf. Vasile, Maica Domnului, Isus Hristos). Icoanele se numeau hamaili (pl. heamailiaţi) şi cu ele erau descîntaţi copiii care nu aveau somnul bun. Femeile (bărbaţi travestiţi) se legau peste corp cu multe şaluri. Grupul se compunea din cupluri şi
mergeau mai ales la casele unde erau fete de măritat. Mascaţii aveau cu ei muzicanţi chemaţi de la oraş (clarinet, dairea, vioară). Începeau să colinde de cu seară şi terminau în zori.
• Cucoanele, mascaţii de Lăsata Secului, erau invitate la masă şi primeau bani. Din banii primiţi tinerii organizau o petrecere.
• Ievzunii îşi începeau vizitele la casele care aveau bătrîni.
• Petrecerea mascaţilor avea loc luni, la oraş şi se numea „la chiparişi.” După petrecere se fotografiau.
• În duminica brînzei (prima duminică din postul mare) de la biserică oamenii merg la celnic, îi sărută mîna, îi urează păresimi albe şi îi cer să-i ierte. În timpul mesei, dacă strănută cineva este semn că în casă va naşte o femeie în cursul anului. După masă se bate halviţa – „fac hasca” – întrebuinţînd pentru aceasta un băţ, o aţă (un fel de undiţă) şi o bucată de halva sau un ou. Băţul este ţinut de persoana care se bucură de cea mai mare consideraţie în grup şi
ceilalţi încearcă să prindă, pe rînd, halviţa sau oul cu gura. După bătaia halviţei se face focul de Păresimi peste care cine sare scapă tot anul de purici.
 
 
Irina Nicolau, “Aromânii. Credinţe şi obiceiuri”, disponibilă gratuit pe site-ul nostru la adresa: http://www.proiectavdhela.ro/pdf/irina_nicolau_aromanii_credinte_si_obiceiuri.pdf
 
 
Pâreasińi cu sânâtati!
Advertisements

4 responses to “Obiceiuri şi credinţe de Lăsata Secului la aromâni

  1. Frumos articolul.
    Am de adăugat un lucru și de întrebat un altul.
    “În seara de Lăsata Secului se strîng mai multe familii la o casă ca să petreacă.” – nu se hotărăște casa în funcție de cine vrea. Pe primul loc stă casa părintească. Întotdeauna, din ce mi-au spus ăi mai bătrâni, cap de listă este casa părintească. Dacă există casa părintească iar cel puțin unul dintre părinți(bătrâni) mai trăiește, locul pentru Lăsat de Sec este acesta. Dacă nu există, de abia după aceea se hotărăște unde. De obicei, dacă există frați, se face pe rând, în funcție de posibilități.
    Iar întrebarea mea: “La întoarcerea de la biserică taifa soacrei mici merge…” – ce înseamnă “taifa” în limba română?
    Mulțumim pentru informație!

  2. Bucuroasa de aflu lucruri noi 🙂

  3. Preasini cu sânâtati!

  4. Cristiana Uzuna

    Reblogged this on Av. Cristiana Uzuna and commented:
    Preasini cu sanatati!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s